Mau Fabri

Home / bronnen / Mau Fabri    |    Terug
Mau Fabri
   
   
 
 
 

Mau Fabri is een interessant figuur uit de Rotterdamse geschiedenis. Zo kent deze vrij onbekende Rotterdammer meerdere gezichten, maar heeft hij een grote invloed gehad tijdens de jaren 70.

De komst naar Rotterdam

Mau is geboren in 1938 op de oude plantage Hanover, vlakbij Paramaribo in Suriname. In 1958 gaat Mau samen met een vriend als verstekeling aan boord op het schip Rautas richting Nederland. Wanneer het schip aankomt bij de Nieuwe Waterweg springen beiden van boord. Mau wordt ter hoogte van Maassluis opgevist. Zijn vriend overleeft het niet.

Sociaal werker

Na verschillende baantjes komt Mau midden jaren 70 bij het West-Kruiskade Projekt (WKP) in Rotterdam terecht als sociaal werker. Met het WKP houdt hij zich vooral bezig met de opvang van nieuwe Surinaamse migranten. In die jaren komt de migratiestroom van Surinamers goed op gang. Per dag worden zo'n 50 tot 60 mensen geholpen. Mau zet zich hard in voor de nieuwe migranten in Rotterdam.

Het Witte Monster

In 1976 brengt Mau een boekje uit waarin hij de verhalen vertelt die hij meemaakt als sociaal werker. Met het boekje is Mau één van de weinigen in Nederland die openlijk kritiek uit tegen de manier waarop de overheid haar migratiebeleid voert. Ook schrijft hij over het racisme waar de Surinaamse migranten in Nederland mee te maken krijgen en over het gevaar van heroïne ("het witte monster") dat jong Nederland teistert:

"In snel tempo werd de Kruiskade het heroïnecentrum van Rotterdam. De heroïne wordt er nu gewoon op straat aangeboden. De Surinaamse jeugd is aan het witte monster overgeleverd.

We hebben er steeds over geroepen, we hebben het witte monster voortdurend openlijk aangewezen. Ook het Oude Westen, de wijk waarin de Kruiskade ligt, hebben we verteld dat er wat aan gebeuren moet. Geen enkele instantie daar houdt zich er nog mee bezig. We bleven helemaal alleen staan. 

We zagen ook dat er veel Nederlandse gebruikers waren. De heroïne trekt zich niets van verschillen aan. Ook onder de Nederlandse jeugd maakt hij slachtoffers. Er is nog nooit zoiets gevaarlijks geweest binnen het bereik van zoveel mensen!"

Het Witte Monster is een bijzonder en uniek boekje. Er is namelijk geen ander literair werk bekend uit deze tijd dat op dezelfde directe wijze de problemen in de straten van Rotterdam behandelt. Ook laat het een heel interessant perspectief zien op hoe racisme in Nederland zich in die tijd  manifesteert. Het toont ons dat racisme en hard politieoptreden tegen minderheden niet iets nieuws is. Naast Het Witte Monster bracht Mau Fabri twee andere boekjes uit: Surinamers en Antillianen in Rotterdam: Op de bres voor eigen zaak (1975) en Het kan zo niet langer, weet je wel (1976). 

Arrestatie

Mau Fabri zet zich enorm in voor het lot van de Surinaamse migranten en de Rotterdamse jeugd. Echter wordt hij landelijk nieuws om een hele andere reden. Na een vechtpartij op de Kruiskade wordt hij namelijk gearresteerd. Hij zou zich hebben verzet tegen de politie die ingreep bij de vechtpartij. Zelf verklaart hij volkomen onschuldig te zijn. Mau wilde juist twee vechtende Surinamers op de Kruiskade uit elkaar halen. Na zeven dagen in voorarrest wordt Mau vrijgelaten.

Geruchten

Terwijl Mau bekend staat als hardwerkende Streetcorner man, zijn er ook geruchten dat hij nauwe banden heeft met de Rotterdamse onderwereld. Zo wordt zijn subsidieaanvraag voor het opvangen van junkies in de Streetcorner afgewezen omdat ze hem niet vertrouwen. Fabri zou een wakaman zijn, een hosselaar. Ook staat hij bekend als een heethoofd.

Een hosselaar of sociaal activist?

Er is vrijwel niks bekend over wat er na de jaren 70 met Mau Fabri gebeurd is. Mede door deze mysteries rondom Fabri is het moeilijk te bepalen wat voor man hij precies was, en om welke daden we hem zouden moeten herinneren. Wat denk jij? Was Mau een hosselaar die zich graag afzette tegen de gevestigder orde? Of kan hij gezien worden als iemand die zich met alle macht inzette voor de rechten van de Surinaamse migranten en graag de slechte ontwikkelingen op de Kruiskade wilde tegengaan?

Link naar artikel 

Ga naar dit artikel van Dig It Up voor meer achtergrond informatie over de Surinaamse gemeenschap op de Kruiskade, geschreven door André Hart: https://digitup.nl/hetgeluid/the-sound-of-parbo/ Veel van de informatie van deze tekst komt ook uit André Harts onderzoek naar de Surinaamse scene.

Datering: 1976-01-01 / 1976-12-31
Collectie: Rotterdamse Kunstkring
Nummer: (signatuur) P 1760
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/C50F72B8EECD470DBFD94BF1650BC1AC

Geschiedenislokaal010

Mau Fabri

Tijdvak: Tijd van televisie en computer (1950 - nu)


Omschrijving

Mau Fabri is een interessant figuur uit de Rotterdamse geschiedenis. Zo kent deze vrij onbekende Rotterdammer meerdere gezichten, maar heeft hij een grote invloed gehad tijdens de jaren 70.

De komst naar Rotterdam

Mau is geboren in 1938 op de oude plantage Hanover, vlakbij Paramaribo in Suriname. In 1958 gaat Mau samen met een vriend als verstekeling aan boord op het schip Rautas richting Nederland. Wanneer het schip aankomt bij de Nieuwe Waterweg springen beiden van boord. Mau wordt ter hoogte van Maassluis opgevist. Zijn vriend overleeft het niet.

Sociaal werker

Na verschillende baantjes komt Mau midden jaren 70 bij het West-Kruiskade Projekt (WKP) in Rotterdam terecht als sociaal werker. Met het WKP houdt hij zich vooral bezig met de opvang van nieuwe Surinaamse migranten. In die jaren komt de migratiestroom van Surinamers goed op gang. Per dag worden zo'n 50 tot 60 mensen geholpen. Mau zet zich hard in voor de nieuwe migranten in Rotterdam.

Het Witte Monster

In 1976 brengt Mau een boekje uit waarin hij de verhalen vertelt die hij meemaakt als sociaal werker. Met het boekje is Mau één van de weinigen in Nederland die openlijk kritiek uit tegen de manier waarop de overheid haar migratiebeleid voert. Ook schrijft hij over het racisme waar de Surinaamse migranten in Nederland mee te maken krijgen en over het gevaar van heroïne ("het witte monster") dat jong Nederland teistert:

"In snel tempo werd de Kruiskade het heroïnecentrum van Rotterdam. De heroïne wordt er nu gewoon op straat aangeboden. De Surinaamse jeugd is aan het witte monster overgeleverd.

We hebben er steeds over geroepen, we hebben het witte monster voortdurend openlijk aangewezen. Ook het Oude Westen, de wijk waarin de Kruiskade ligt, hebben we verteld dat er wat aan gebeuren moet. Geen enkele instantie daar houdt zich er nog mee bezig. We bleven helemaal alleen staan. 

We zagen ook dat er veel Nederlandse gebruikers waren. De heroïne trekt zich niets van verschillen aan. Ook onder de Nederlandse jeugd maakt hij slachtoffers. Er is nog nooit zoiets gevaarlijks geweest binnen het bereik van zoveel mensen!"

Het Witte Monster is een bijzonder en uniek boekje. Er is namelijk geen ander literair werk bekend uit deze tijd dat op dezelfde directe wijze de problemen in de straten van Rotterdam behandelt. Ook laat het een heel interessant perspectief zien op hoe racisme in Nederland zich in die tijd  manifesteert. Het toont ons dat racisme en hard politieoptreden tegen minderheden niet iets nieuws is. Naast Het Witte Monster bracht Mau Fabri twee andere boekjes uit: Surinamers en Antillianen in Rotterdam: Op de bres voor eigen zaak (1975) en Het kan zo niet langer, weet je wel (1976). 

Arrestatie

Mau Fabri zet zich enorm in voor het lot van de Surinaamse migranten en de Rotterdamse jeugd. Echter wordt hij landelijk nieuws om een hele andere reden. Na een vechtpartij op de Kruiskade wordt hij namelijk gearresteerd. Hij zou zich hebben verzet tegen de politie die ingreep bij de vechtpartij. Zelf verklaart hij volkomen onschuldig te zijn. Mau wilde juist twee vechtende Surinamers op de Kruiskade uit elkaar halen. Na zeven dagen in voorarrest wordt Mau vrijgelaten.

Geruchten

Terwijl Mau bekend staat als hardwerkende Streetcorner man, zijn er ook geruchten dat hij nauwe banden heeft met de Rotterdamse onderwereld. Zo wordt zijn subsidieaanvraag voor het opvangen van junkies in de Streetcorner afgewezen omdat ze hem niet vertrouwen. Fabri zou een wakaman zijn, een hosselaar. Ook staat hij bekend als een heethoofd.

Een hosselaar of sociaal activist?

Er is vrijwel niks bekend over wat er na de jaren 70 met Mau Fabri gebeurd is. Mede door deze mysteries rondom Fabri is het moeilijk te bepalen wat voor man hij precies was, en om welke daden we hem zouden moeten herinneren. Wat denk jij? Was Mau een hosselaar die zich graag afzette tegen de gevestigder orde? Of kan hij gezien worden als iemand die zich met alle macht inzette voor de rechten van de Surinaamse migranten en graag de slechte ontwikkelingen op de Kruiskade wilde tegengaan?

Link naar artikel 

Ga naar dit artikel van Dig It Up voor meer achtergrond informatie over de Surinaamse gemeenschap op de Kruiskade, geschreven door André Hart: https://digitup.nl/hetgeluid/the-sound-of-parbo/ Veel van de informatie van deze tekst komt ook uit André Harts onderzoek naar de Surinaamse scene.

Datering: 1976-01-01 / 1976-12-31
Collectie: Rotterdamse Kunstkring
Nummer: (signatuur) P 1760
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/C50F72B8EECD470DBFD94BF1650BC1AC

Trefwoorden

20e eeuw
dagelijks leven
discriminatie
emancipatiebeweging
migranten
multiculturele samenleving
politiek
racisme
sociaal-culturele verandering
stadsontwikkeling
drugs
onafhankelijkheid
kolonialisme