Kid Dynamite: De Legende Leeft

Home / bronnen / Kid Dynamite: De Legende Leeft    |    Terug
Kid Dynamite: De Legende Leeft
   
   
 
 
 

De tocht naar Rotterdam

Arthur Parisius wordt geboren op 23 juli 1911 in Suriname. De jonge Arthur sluipt in 1928 aan boord van het vrachtschip Cottica. Verstopt tussen aardappelen, rijst en bananen vaart hij mee naar Rotterdam.

Een liefde voor jazz

In Nederland ontwikkelt Arthur als groot muziekfanaat een liefde voor jazz. Jazz was toentertijd een nieuw geluid dat over gebracht werd middels LP's die vanuit Amerika in de haven van Rotterdam terecht kwamen. Arthur ontpopt zich als een van de eerste zwarte professionele muzikanten in Nederland. Echter krijgt hij veel te maken met racisme. Hij wordt onderschat vanwege zijn huidskleur door zijn blanke collega's.

Bekendheid

In 1933 vindt er een omslag plaats, en hij groeit uit tot een van de meest gewaardeerde jazzmuzikanten in Nederland. Dit komt mede doordat jazz steeds populairder wordt onder het Nederlandse publiek. Mid-jaren 30 treed Arthur veel op met gelijkgestemde Surinaamse en Indische jazzmuzikanten in negercafe's (zoals die toentertijd in kranten genoemd werden). In de loop van de jaren 30 speelt Arthur overal in het Nederlandse jazzclub circuit en tourt hij met verschillende bekende Amerikaanse jazzmuzikanten door Europa. De artiestennaam Kid Dynamite wordt voor het eerst genoemd in het muziekblad De Jazzwereld in 1936.

Tweede Wereldoorlog

Vanaf november 1939 is Kid Dynamite 5 maanden werkzaam in de Rotterdamse club Negro Palace Casanova. Met het bombardement van 14 mei 1940 wordt de club in as gelegd. De Duitsers willen niks te maken hebben met jazzmuziek en Arthur houdt zich tijdens de oorlogsjaren gedeisd. Wel wordt er hier en daar opgetreden in de nieuwe Casanova in Spangen en en Dancing Belvédère in Katendrecht.

Een fragment uit Kid Dynamite: De Legende Leeft

In het boek Kid Dynamite: De Legende Leeft schrijft Herman Openneer hoe Arthur in de Tweede Wereldoorlog één aanvaring heeft met de overheid:

"In 1943 werd zijn eerste zoon geboren. De trotse (naïeve?) vader wilde hem bij de burgerlijke stand laten inschrijven met de voornaam Franklin. Zo heette ook Duitslands machtigste tegenstander, Franklin D. Roosevelt, president van de Verenigde Staten. Uiteindelijk werd gekozen voor Frans. Na de bevrijding werd de naam alsnog officieel gewijzigd in Franklin."

Een eigen sound

Na 1943 wordt het steeds moeilijker het Duitse speelverbod te omzeilen en optreden wordt haast genoeg onmogelijk. Na de Tweede Wereldoorlog weet Arthur zijn carrière weer op te pakken en tourt hij met verschillende bands door heel Europa. Hij ontwikkelt zijn eigen karakteristieke jazz sound, beïnvloed door de Surinaamse winti die hij als kind had meegekregen. Zijn talent en eigen sound worden opgepikt en gewaardeerd door verschillende kranten en radioprogramma's. 

Overlijden

Arthur overlijdt op 13 december 1963 na een auto-ongeluk in Hamburg.

Wat is winti eigenlijk precies?

 

Maker: H. (H.) Openneer
Datering: 1995-01-01 / 1995-12-31
Nummer: (signatuur) XVII F 29

Geschiedenislokaal010

Kid Dynamite: De Legende Leeft

Tijdvak: Tijd van de wereldoorlogen (1900 - 1950)


Omschrijving

De tocht naar Rotterdam

Arthur Parisius wordt geboren op 23 juli 1911 in Suriname. De jonge Arthur sluipt in 1928 aan boord van het vrachtschip Cottica. Verstopt tussen aardappelen, rijst en bananen vaart hij mee naar Rotterdam.

Een liefde voor jazz

In Nederland ontwikkelt Arthur als groot muziekfanaat een liefde voor jazz. Jazz was toentertijd een nieuw geluid dat over gebracht werd middels LP's die vanuit Amerika in de haven van Rotterdam terecht kwamen. Arthur ontpopt zich als een van de eerste zwarte professionele muzikanten in Nederland. Echter krijgt hij veel te maken met racisme. Hij wordt onderschat vanwege zijn huidskleur door zijn blanke collega's.

Bekendheid

In 1933 vindt er een omslag plaats, en hij groeit uit tot een van de meest gewaardeerde jazzmuzikanten in Nederland. Dit komt mede doordat jazz steeds populairder wordt onder het Nederlandse publiek. Mid-jaren 30 treed Arthur veel op met gelijkgestemde Surinaamse en Indische jazzmuzikanten in negercafe's (zoals die toentertijd in kranten genoemd werden). In de loop van de jaren 30 speelt Arthur overal in het Nederlandse jazzclub circuit en tourt hij met verschillende bekende Amerikaanse jazzmuzikanten door Europa. De artiestennaam Kid Dynamite wordt voor het eerst genoemd in het muziekblad De Jazzwereld in 1936.

Tweede Wereldoorlog

Vanaf november 1939 is Kid Dynamite 5 maanden werkzaam in de Rotterdamse club Negro Palace Casanova. Met het bombardement van 14 mei 1940 wordt de club in as gelegd. De Duitsers willen niks te maken hebben met jazzmuziek en Arthur houdt zich tijdens de oorlogsjaren gedeisd. Wel wordt er hier en daar opgetreden in de nieuwe Casanova in Spangen en en Dancing Belvédère in Katendrecht.

Een fragment uit Kid Dynamite: De Legende Leeft

In het boek Kid Dynamite: De Legende Leeft schrijft Herman Openneer hoe Arthur in de Tweede Wereldoorlog één aanvaring heeft met de overheid:

"In 1943 werd zijn eerste zoon geboren. De trotse (naïeve?) vader wilde hem bij de burgerlijke stand laten inschrijven met de voornaam Franklin. Zo heette ook Duitslands machtigste tegenstander, Franklin D. Roosevelt, president van de Verenigde Staten. Uiteindelijk werd gekozen voor Frans. Na de bevrijding werd de naam alsnog officieel gewijzigd in Franklin."

Een eigen sound

Na 1943 wordt het steeds moeilijker het Duitse speelverbod te omzeilen en optreden wordt haast genoeg onmogelijk. Na de Tweede Wereldoorlog weet Arthur zijn carrière weer op te pakken en tourt hij met verschillende bands door heel Europa. Hij ontwikkelt zijn eigen karakteristieke jazz sound, beïnvloed door de Surinaamse winti die hij als kind had meegekregen. Zijn talent en eigen sound worden opgepikt en gewaardeerd door verschillende kranten en radioprogramma's. 

Overlijden

Arthur overlijdt op 13 december 1963 na een auto-ongeluk in Hamburg.

Wat is winti eigenlijk precies?

 

Maker: H. (H.) Openneer
Datering: 1995-01-01 / 1995-12-31
Nummer: (signatuur) XVII F 29

Trefwoorden

20e eeuw
cultuur
migranten
racisme
Tweede Wereldoorlog
jongerencultuur