Oude Statentunnel

Home / bronnen / Oude Statentunnel    |    Terug
Oude Statentunnel
   
   
 
 
 

Flessenhals

De eerste Statentunnel wordt in 1914 gebouwd. De bron toont een prentbriefkaart van de tunnel uit 1920. Na de bouw van de wijk Blijdorp in de jaren ‘30 van de 20e eeuw vormt de Statentunnel een ernstige flessenhals. De doorgang van de tunnel is te nauw voor de hoeveelheid mensen en verkeer dat erdoorheen moet. Hierdoor ontstaat er veel oponthoud rondom de tunnel. 

Nieuwe Statentunnel

Met de ontwikkeling van de bouw van de Maastunnel en bijbehorende stadsautoweg wordt er besloten een nieuwe Statentunnel te maken die hier op aansluit. De nieuwe Statentunnel wordt in 1940 opgeleverd als onderdeel van de Tunneltraverse.

Eigenschappen

Deze nieuwe tunnel heeft zes doorgangen. De buitenste twee zijn voor voetgangers. Dan zijn er twee doorgangen met in elke richting een rijstrook voor auto- en tramverkeer en een fietspad. De binnenste twee doorgangen zijn alleen voor het autoverkeer en hebben elk twee rijstroken. Deze binnenste twee doorgangen sluiten aan op de stadsautoweg die ook door de Maastunnel loopt. De nieuwe tunnel heeft een lengte van ruim 100 meter.

Locatie

De tunnel ligt tussen de kruising met de Beukelsdijk en het Weena en het Bentinckplein in de wijk Blijdorp en kruist het emplacement van station Rotterdam Centraal.

Naam

De Statentunnel is vernoemd naar de Staten van Holland. Vanaf het midden van de 16e eeuw tot 1795 vormen de Staten van Holland de regering over het onafhankelijke gewest Holland.

Rijksmonument

Als onderdeel van de Tunneltraverse is de Statentunnel sinds 2012 officieel een Rijksmonument.

Maker: (auteur): Cornelis Bastiaan (C.B.) Heijnig, ca. 1870-ca. 1930
Datering: 1920-01-01 / 1920-12-31
Collectie: Prentbriefkaarten verzameld door het Stadsarchief Rotterdam
Nummer: 4029_PBK-353
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/90A3C8B37B1842DE9D6E276A7A545993
  Gerelateerde bronnen
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Oude Statentunnel

Tijdvak: Tijd van de wereldoorlogen (1900 - 1950)


Omschrijving

Flessenhals

De eerste Statentunnel wordt in 1914 gebouwd. De bron toont een prentbriefkaart van de tunnel uit 1920. Na de bouw van de wijk Blijdorp in de jaren ‘30 van de 20e eeuw vormt de Statentunnel een ernstige flessenhals. De doorgang van de tunnel is te nauw voor de hoeveelheid mensen en verkeer dat erdoorheen moet. Hierdoor ontstaat er veel oponthoud rondom de tunnel. 

Nieuwe Statentunnel

Met de ontwikkeling van de bouw van de Maastunnel en bijbehorende stadsautoweg wordt er besloten een nieuwe Statentunnel te maken die hier op aansluit. De nieuwe Statentunnel wordt in 1940 opgeleverd als onderdeel van de Tunneltraverse.

Eigenschappen

Deze nieuwe tunnel heeft zes doorgangen. De buitenste twee zijn voor voetgangers. Dan zijn er twee doorgangen met in elke richting een rijstrook voor auto- en tramverkeer en een fietspad. De binnenste twee doorgangen zijn alleen voor het autoverkeer en hebben elk twee rijstroken. Deze binnenste twee doorgangen sluiten aan op de stadsautoweg die ook door de Maastunnel loopt. De nieuwe tunnel heeft een lengte van ruim 100 meter.

Locatie

De tunnel ligt tussen de kruising met de Beukelsdijk en het Weena en het Bentinckplein in de wijk Blijdorp en kruist het emplacement van station Rotterdam Centraal.

Naam

De Statentunnel is vernoemd naar de Staten van Holland. Vanaf het midden van de 16e eeuw tot 1795 vormen de Staten van Holland de regering over het onafhankelijke gewest Holland.

Rijksmonument

Als onderdeel van de Tunneltraverse is de Statentunnel sinds 2012 officieel een Rijksmonument.

Maker: (auteur): Cornelis Bastiaan (C.B.) Heijnig, ca. 1870-ca. 1930
Datering: 1920-01-01 / 1920-12-31
Collectie: Prentbriefkaarten verzameld door het Stadsarchief Rotterdam
Nummer: 4029_PBK-353
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/90A3C8B37B1842DE9D6E276A7A545993

Trefwoorden

20e eeuw
stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
vervoer
tunnel
transport