Heen en weer: het wagenveer

Home / bronnen / Heen en weer: het wagenveer    |    Terug

Gemeentelijk Veerbedrijf voor passagiers

Korte tijd na de opening van de Willemsbrug en de Koninginnebrug blijken ze al te krap bemeten te zijn. Vanaf 1901 gaan om die reden naast particuliere veren ook veerboten van het Gemeentelijk Veerbedrijf onder de naam Heen en Weer dienst doen om passagiers over te zetten.

Wagenveer voor goederen

Dat blijkt voor het goederenvervoer niet voldoende, want de groeiende verkeersstromen op de Maasbruggen leveren nog steeds veel stremmingen op. De gemeente besluit als noodoplossing wagenveren in te zetten naar Engels voorbeeld. De Wagenveer I, aangedreven door stoom, komt op 1 juni 1911 in de vaart. Op het beweegbare autodek kunnen maximaal 16 bespannen sleperswagens tussen Katendrecht en de Veerhaven worden vervoerd. Later kunnen ook auto's en vrachtwagens op het wagenveer mee. Gezien de vorm, krijgt het al snel de bijnaam strijkijzer.

Maar zelfs de wagenveren blijken niet genoeg te zijn voor de grote verkeersstromen over de Nieuwe Maas. Met welke oplossing kwam de gemeente halverwege de jaren '30 tegen de verkeershinder op de Maasbruggen?

Datering: 1911-06-01
Collectie: Prentbriefkaarten
Nummer: 4029_PBK-1983-228
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/EC28EAF33F2F49929722280604A88B8E
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Heen en weer: het wagenveer

Tijdvak: Tijd van de wereldoorlogen (1900 - 1950)


Omschrijving

Gemeentelijk Veerbedrijf voor passagiers

Korte tijd na de opening van de Willemsbrug en de Koninginnebrug blijken ze al te krap bemeten te zijn. Vanaf 1901 gaan om die reden naast particuliere veren ook veerboten van het Gemeentelijk Veerbedrijf onder de naam Heen en Weer dienst doen om passagiers over te zetten.

Wagenveer voor goederen

Dat blijkt voor het goederenvervoer niet voldoende, want de groeiende verkeersstromen op de Maasbruggen leveren nog steeds veel stremmingen op. De gemeente besluit als noodoplossing wagenveren in te zetten naar Engels voorbeeld. De Wagenveer I, aangedreven door stoom, komt op 1 juni 1911 in de vaart. Op het beweegbare autodek kunnen maximaal 16 bespannen sleperswagens tussen Katendrecht en de Veerhaven worden vervoerd. Later kunnen ook auto's en vrachtwagens op het wagenveer mee. Gezien de vorm, krijgt het al snel de bijnaam strijkijzer.

Maar zelfs de wagenveren blijken niet genoeg te zijn voor de grote verkeersstromen over de Nieuwe Maas. Met welke oplossing kwam de gemeente halverwege de jaren '30 tegen de verkeershinder op de Maasbruggen?

Datering: 1911-06-01
Collectie: Prentbriefkaarten
Nummer: 4029_PBK-1983-228
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/EC28EAF33F2F49929722280604A88B8E

Trefwoorden

haven
vervoer
scheepvaart
brug

Nuttige websites

Rotterdamsch nieuwsblad: 01-08-1913: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010295701:mpeg21:a0066