Tunnels & bruggen

Home / Thema's / Tunnels & bruggen    |    Terug

Tunnels en bruggen zijn belangrijk voor de verbinding van Rotterdam. Ze zorgen dat we van A naar B kunnen. Ze brengen verschillende buurten in contact met elkaar. Ze zijn onmisbaar in de stadsontwikkeling van Rotterdam. Ze maken Rotterdam tot één gehele stad.

De Erasmusbrug is momenteel de meest gefotografeerde brug in Rotterdam, maar tot ver in de 19e eeuw ontbreken bruggen over en tunnels onder de Nieuwe Maas nog volledig.

Rotterdam is een waterstad en ook in de oude binnenstad met de Schie, de Rotte en tal van grachten hebben ontelbaar veel bruggen gestaan. Door het bombardement van 1940 zijn echter veel oude bruggen vernietigd en met het puin is bijvoorbeeld de Schie gedempt. Daarvoor in de plaats worden er talloze nieuwe bruggen én tunnels gebouwd.

Wanneer eind 19e eeuw de stad zich gaat uitbreiden naar Feijenoord, worden bruggen over de Nieuwe Maas een noodzakelijkheid. De haven groeit, de bevolking neemt toe en zodoende ook het verkeer. De eerste Willemsbrug wordt gebouwd en voor de trein een spoorbrug over de Nieuwe Maas. Bruggen moeten hoog genoeg zijn om de steeds grotere schepen te laten passeren of opengezet kunnen worden. Naarmate het scheepvaartverkeer in grootte en omvang toeneemt, wordt uiteindelijk gekozen voor tunnels onder de rivier. De Maastunnel wordt de eerste afgezonken tunnel van Nederland.

Geschiedenislokaal010

Tunnels & bruggen

Omschrijving

Tunnels en bruggen zijn belangrijk voor de verbinding van Rotterdam. Ze zorgen dat we van A naar B kunnen. Ze brengen verschillende buurten in contact met elkaar. Ze zijn onmisbaar in de stadsontwikkeling van Rotterdam. Ze maken Rotterdam tot één gehele stad.

De Erasmusbrug is momenteel de meest gefotografeerde brug in Rotterdam, maar tot ver in de 19e eeuw ontbreken bruggen over en tunnels onder de Nieuwe Maas nog volledig.

Rotterdam is een waterstad en ook in de oude binnenstad met de Schie, de Rotte en tal van grachten hebben ontelbaar veel bruggen gestaan. Door het bombardement van 1940 zijn echter veel oude bruggen vernietigd en met het puin is bijvoorbeeld de Schie gedempt. Daarvoor in de plaats worden er talloze nieuwe bruggen én tunnels gebouwd.

Wanneer eind 19e eeuw de stad zich gaat uitbreiden naar Feijenoord, worden bruggen over de Nieuwe Maas een noodzakelijkheid. De haven groeit, de bevolking neemt toe en zodoende ook het verkeer. De eerste Willemsbrug wordt gebouwd en voor de trein een spoorbrug over de Nieuwe Maas. Bruggen moeten hoog genoeg zijn om de steeds grotere schepen te laten passeren of opengezet kunnen worden. Naarmate het scheepvaartverkeer in grootte en omvang toeneemt, wordt uiteindelijk gekozen voor tunnels onder de rivier. De Maastunnel wordt de eerste afgezonken tunnel van Nederland.