De Rotterdamse haven

Home / Thema's / De Rotterdamse haven    |    Terug

De Rotterdamse haven heeft zich in de loop van eeuwen ontwikkeld tot de gróótste haven van Europa! Tot 2004 was het zelfs de grootste haven van de wereld. Het is een knooppunt voor handel, industrie, distributie en transport.

De grootste verandering was de komst van containers, die de plaats van stukgoederen hebben ingenomen. Losse stukgoederen worden vervoerd in kisten, kratten, vaten of balen.

Oorspronkelijk vallen de haven en de stad samen in Rotterdam. Door verzanding van de haven kunnen schepen alleen via een omweg de stad bereiken, totdat in 1872 de Nieuwe Waterweg tot stand komt. Rotterdam maakt in de 19e eeuw een sprong naar Zuid en bouwt daar havens. Zeilschepen worden stoomschepen en de snelle ontwikkeling van de schepen vraagt aanpassingen aan de havens. 

Nu ligt het zwaartepunt van de havenactiviteit bij containers, naast olie, kolen en ertsen op de Maasvlakte, zo'n 40 km van de stad.

Geschiedenislokaal010

De Rotterdamse haven

Omschrijving

De Rotterdamse haven heeft zich in de loop van eeuwen ontwikkeld tot de gróótste haven van Europa! Tot 2004 was het zelfs de grootste haven van de wereld. Het is een knooppunt voor handel, industrie, distributie en transport.

De grootste verandering was de komst van containers, die de plaats van stukgoederen hebben ingenomen. Losse stukgoederen worden vervoerd in kisten, kratten, vaten of balen.

Oorspronkelijk vallen de haven en de stad samen in Rotterdam. Door verzanding van de haven kunnen schepen alleen via een omweg de stad bereiken, totdat in 1872 de Nieuwe Waterweg tot stand komt. Rotterdam maakt in de 19e eeuw een sprong naar Zuid en bouwt daar havens. Zeilschepen worden stoomschepen en de snelle ontwikkeling van de schepen vraagt aanpassingen aan de havens. 

Nu ligt het zwaartepunt van de havenactiviteit bij containers, naast olie, kolen en ertsen op de Maasvlakte, zo'n 40 km van de stad.

Trefwoorden

17e eeuw
18e eeuw
19e eeuw
20e eeuw
handel
stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
transatlantische slavenhandel
haven
vervoer
scheepvaart