Bruggen

Home / Thema's / Bruggen    |    Terug

De Erasmusbrug is momenteel de meest gefotografeerde brug in Rotterdam, maar tot ver in de 19e eeuw ontbreken bruggen over de Nieuwe Maas nog volledig.

Rotterdam is een waterstad en ook in de oude binnenstad met de Schie, de Rotte en tal van grachten hebben ontelbaar veel bruggen gestaan. Door het bombardement van 1940 zijn echter veel oude bruggen vernietigd en met het puin is bijvoorbeeld de Schie gedempt.

Wanneer eind 19e eeuw de stad zich gaat uitbreiden naar Feijenoord, worden bruggen over de Nieuwe Maas een noodzakelijkheid. De haven groeit, de bevolking neemt toe en zodoende ook het verkeer. De eerste Willemsbrug wordt gebouwd en voor de trein een spoorbrug over de Nieuwe Maas. Bruggen moeten hoog genoeg zijn om de steeds grotere schepen te laten passeren of opengezet kunnen worden. Naarmate het scheepvaartverkeer in grootte en omvang toeneemt, wordt uiteindelijk gekozen voor tunnels onder de rivier.

Geschiedenislokaal010

Bruggen

Omschrijving

De Erasmusbrug is momenteel de meest gefotografeerde brug in Rotterdam, maar tot ver in de 19e eeuw ontbreken bruggen over de Nieuwe Maas nog volledig.

Rotterdam is een waterstad en ook in de oude binnenstad met de Schie, de Rotte en tal van grachten hebben ontelbaar veel bruggen gestaan. Door het bombardement van 1940 zijn echter veel oude bruggen vernietigd en met het puin is bijvoorbeeld de Schie gedempt.

Wanneer eind 19e eeuw de stad zich gaat uitbreiden naar Feijenoord, worden bruggen over de Nieuwe Maas een noodzakelijkheid. De haven groeit, de bevolking neemt toe en zodoende ook het verkeer. De eerste Willemsbrug wordt gebouwd en voor de trein een spoorbrug over de Nieuwe Maas. Bruggen moeten hoog genoeg zijn om de steeds grotere schepen te laten passeren of opengezet kunnen worden. Naarmate het scheepvaartverkeer in grootte en omvang toeneemt, wordt uiteindelijk gekozen voor tunnels onder de rivier.