Willemsspoortunnel

Home / bronnen / Willemsspoortunnel    |    Terug

Door een kijker kan men de bouw aan de Willemsspoortunnel zien. Tussen 1987 en 1993 wordt er aan deze tunnel gewerkt. Op 15 september 1993 wordt hij geopend ter vervanging van het Luchtspoor.

Luchtspoor

Het Luchtspoor, een spoorviaduct door het Rotterdamse centrum, maakt voor meer dan 100 jaar deel uit van het Rotterdamse stadsbeeld. Tijdens zijn bestaan is het Luchtspoor het enige spoor in Nederland dat dwars door een stadscentrum heen is getrokken. Het traject van 2,2 km lang loopt van station Hofplein tot en met de bruggen over de Nieuwe Maas en de Koningshaven.

Ter vervanging

Aan het eind van de 20e eeuw zijn de oude bruggen van het Luchtspoor aan vervanging toe. Ook wil men graag het spoorverkeer uitbreiden. Na veel discussies wordt er besloten het Luchtspoor te slopen en een tunnel aan te leggen. Dat wordt de Willemsspoortunnel. Een tunnel is nodig omdat de Hef een te groot knelpunt blijkt te zijn voor het treinverkeer. Treinen laten op dat moment het scheepvaartverkeer voorgaan, soms bedraagt de wachttijd 20 minuten!

Bouw en opening

In 1987 gaat de bouw van de tunnel van start. De verbouwing duurt 6 jaar en de Willemsspoortunnel wordt in 1993 geopend door koningin Beatrix. Het reguliere treinverkeer maakt pas vanaf 27 september 1993 gebruik van de tunnel. Met de bouw van de Willemsspoortunnel komt ook het ondergrondse station Blaak gereed.

Werkzaamheden

In 2020 worden er nieuwe werkzaamheden uitgevoerd aan de Willemsspoortunnel. De beschermende laag stenen op en rondom de tunnel in de Nieuwe Maas moet aangevuld worden. Dat gebeurt met 7 miljoen kilo aan nieuwe stenen. Door de stroming van het water is de hoeveelheid steen op en rondom de tunnel afgenomen. Met behulp van een graafmachine worden er weer nieuwe stenen op de tunnel gestort.

Maker: Alex de Herder
Datering: 1990-09-03
Collectie: Fotocollectie algemeen - deel 1
Nummer: 4100_2005-11349
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/B528DC53CEE8408A95DF991CAF303220
  Gerelateerde bronnen
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Willemsspoortunnel

Tijdvak: Tijd van televisie en computer (1950 - nu)


Omschrijving

Door een kijker kan men de bouw aan de Willemsspoortunnel zien. Tussen 1987 en 1993 wordt er aan deze tunnel gewerkt. Op 15 september 1993 wordt hij geopend ter vervanging van het Luchtspoor.

Luchtspoor

Het Luchtspoor, een spoorviaduct door het Rotterdamse centrum, maakt voor meer dan 100 jaar deel uit van het Rotterdamse stadsbeeld. Tijdens zijn bestaan is het Luchtspoor het enige spoor in Nederland dat dwars door een stadscentrum heen is getrokken. Het traject van 2,2 km lang loopt van station Hofplein tot en met de bruggen over de Nieuwe Maas en de Koningshaven.

Ter vervanging

Aan het eind van de 20e eeuw zijn de oude bruggen van het Luchtspoor aan vervanging toe. Ook wil men graag het spoorverkeer uitbreiden. Na veel discussies wordt er besloten het Luchtspoor te slopen en een tunnel aan te leggen. Dat wordt de Willemsspoortunnel. Een tunnel is nodig omdat de Hef een te groot knelpunt blijkt te zijn voor het treinverkeer. Treinen laten op dat moment het scheepvaartverkeer voorgaan, soms bedraagt de wachttijd 20 minuten!

Bouw en opening

In 1987 gaat de bouw van de tunnel van start. De verbouwing duurt 6 jaar en de Willemsspoortunnel wordt in 1993 geopend door koningin Beatrix. Het reguliere treinverkeer maakt pas vanaf 27 september 1993 gebruik van de tunnel. Met de bouw van de Willemsspoortunnel komt ook het ondergrondse station Blaak gereed.

Werkzaamheden

In 2020 worden er nieuwe werkzaamheden uitgevoerd aan de Willemsspoortunnel. De beschermende laag stenen op en rondom de tunnel in de Nieuwe Maas moet aangevuld worden. Dat gebeurt met 7 miljoen kilo aan nieuwe stenen. Door de stroming van het water is de hoeveelheid steen op en rondom de tunnel afgenomen. Met behulp van een graafmachine worden er weer nieuwe stenen op de tunnel gestort.

Maker: Alex de Herder
Datering: 1990-09-03
Collectie: Fotocollectie algemeen - deel 1
Nummer: 4100_2005-11349
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/B528DC53CEE8408A95DF991CAF303220

Trefwoorden

20e eeuw
stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
vervoer
spoorwegen
tunnel