Willem Ruys van de Rotterdamse Lloyd

Home / bronnen / Willem Ruys van de Rotterdamse Lloyd    |    Terug
Willem Ruys van de Rotterdamse Lloyd
   
   
 
 
 

Bron

Dit is een portret van Willem Ruys (1837-1901) omstreeks 1895-1899.

De omslag naar stoomboten

In 1861 wordt Ruys als mede-eigenaar opgenomen in het bedrijf van zijn vader, genaamd Wm. Ruys en Zonen. Het bedrijf houdt zich bezig met scheepvaart, expeditie en de import van producten uit koloniale gebieden. Terwijl vader Ruys in 1867 terug treedt uit het bedrijf maakt zoon Willem een begin aan de omslag van zeilschepen naar stoomboten en koopt hij zijn eerste stoomboot, de Ariadne, in 1869. Met de opening van de Nieuwe Waterweg in 1872 vaart de Ariadne als eerste Nederlands stoomschip voor de firma Plate Reuchlin & Co, de voorloper van de Holland-Amerika lijn (HAL).

Het ontstaan van de Rotterdamsche Lloyd

Met de opening van het Suezkanaal in 1869 breidt Willem Ruys het bedrijf uit in 1872. Dit doet hij met een stoomvaartdienst in Batavia in voormalig Nederlands-Indië. De omslag van zeilschepen naar de stoomvaart wordt volbracht op 15 juni 1883 met de oprichting van de "Stoomboot Reederij Rotterdamsche Lloyd”. De Lloyd vaart tijdens de eerste helft van de 20e eeuw vooral tussen Europa en Nederlands-Indië en de rest van Zuid-Oost Azië.

Twee Willems

De Willem Ruys uit deze bron moet niet verward worden met zijn jongere neef Willem Ruys (1894-1942). Neef Ruys was ook een Rotterdamse reder en nam in 1940 de directie over van de RDM. Tijdens de oorlogs jaren was neef Ruys actief binnen het verzet. Hij werd 3 keer gearresteerd. Bij de derde keer fusilleerden de Duitsers hem als represaille (vergelding) tegen een mislukte aanslag van het verzet. Het SS Willem Ruys is naar deze neef Willem Ruys vernoemd.

Naast zijn leidende functie binnen de Rotterdamsche Lloyd was Willem Ruys ook commissaris van enkele andere ondernemingen. Weet jij welke?

 

Datering: 1895-01-01 / 1899-12-31
Collectie: Collectie Portretten
Nummer: 4031_P-020664
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Willem Ruys van de Rotterdamse Lloyd

Tijdvak: Tijd van burgers en stoommachines (1800 - 1900)


Omschrijving

Bron

Dit is een portret van Willem Ruys (1837-1901) omstreeks 1895-1899.

De omslag naar stoomboten

In 1861 wordt Ruys als mede-eigenaar opgenomen in het bedrijf van zijn vader, genaamd Wm. Ruys en Zonen. Het bedrijf houdt zich bezig met scheepvaart, expeditie en de import van producten uit koloniale gebieden. Terwijl vader Ruys in 1867 terug treedt uit het bedrijf maakt zoon Willem een begin aan de omslag van zeilschepen naar stoomboten en koopt hij zijn eerste stoomboot, de Ariadne, in 1869. Met de opening van de Nieuwe Waterweg in 1872 vaart de Ariadne als eerste Nederlands stoomschip voor de firma Plate Reuchlin & Co, de voorloper van de Holland-Amerika lijn (HAL).

Het ontstaan van de Rotterdamsche Lloyd

Met de opening van het Suezkanaal in 1869 breidt Willem Ruys het bedrijf uit in 1872. Dit doet hij met een stoomvaartdienst in Batavia in voormalig Nederlands-Indië. De omslag van zeilschepen naar de stoomvaart wordt volbracht op 15 juni 1883 met de oprichting van de "Stoomboot Reederij Rotterdamsche Lloyd”. De Lloyd vaart tijdens de eerste helft van de 20e eeuw vooral tussen Europa en Nederlands-Indië en de rest van Zuid-Oost Azië.

Twee Willems

De Willem Ruys uit deze bron moet niet verward worden met zijn jongere neef Willem Ruys (1894-1942). Neef Ruys was ook een Rotterdamse reder en nam in 1940 de directie over van de RDM. Tijdens de oorlogs jaren was neef Ruys actief binnen het verzet. Hij werd 3 keer gearresteerd. Bij de derde keer fusilleerden de Duitsers hem als represaille (vergelding) tegen een mislukte aanslag van het verzet. Het SS Willem Ruys is naar deze neef Willem Ruys vernoemd.

Naast zijn leidende functie binnen de Rotterdamsche Lloyd was Willem Ruys ook commissaris van enkele andere ondernemingen. Weet jij welke?

 

Datering: 1895-01-01 / 1899-12-31
Collectie: Collectie Portretten
Nummer: 4031_P-020664

Trefwoorden

19e eeuw
handel
imperium
industralisatie
industriële revolutie
ondernemers
Nederlands-Indië
haven
vervoer
scheepvaart