Voetgangerstunnel bij metrostation Beurs

Home / bronnen / Voetgangerstunnel bij metrostation Beurs    |    Terug

Metrostation Beurs

Metrostation Beurs is het belangrijkste metrostation van Rotterdam. Het is namelijk het enige ondergrondse metrostation in Nederland waar 5 metrolijnen uit 2 verschillende richtingen elkaar kruisen. Het station ligt aan zowel de Noord-Zuidlijn als aan de Oost-Westlijn.

Drukste metrostation

Metrostation Beurs is ook het drukste metrostation van Nederland. Metingen uit 2018 geven het aantal van 128.626 reizigers, dagelijks gebruik maken van metrostation Rotterdam Beurs. Dat is inclusief overstappers. 

Wederopbouw

Met de wederopbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog ontstaan er grootse plannen voor het nieuwe Rotterdamse centrum. De Coolsingel moet dé verkeersader door de stad blijven en wordt dus verbreedt. Het drukke Hofplein verandert in een grote rotonde en de Blaak wordt gedempt. Ook worden de treinstations opnieuw ingedeeld. Zo verandert het oude Station Beurs in Station Blaak. Het nieuwe Station Beurs komt dan op de Coolsingel te liggen, of eerder gezegd ónder de Coolsingel.

Opening

Op 9 februari 1968 wordt de Rotterdamse metro (Noord-Zuidlijn, de voormalige Erasmuslijn) geopend door prinses Beatrix. Station Beurs is één van de nieuwe stations die bij de metrolijn hoort. Op 6 mei 1982 wordt ook een station geopend aan de Calandlijn (nu de Oost-Westlijn). Dit station is ondergronds verbonden met station Beurs. Tot eind jaren ‘90 heet dit Station Churchillplein. Nu worden beide stations beschouwd als één geheel, Station Beurs.

Voetgangerstunnel

Met de bouw van het ondergrondse Station Beurs onder het nieuwe kruispunt bij het Churchillplein is er ook een voetgangerstunnel aangelegd. Deze wordt veel gebruikt.

Bron

Drukte op de trappen van het nieuwe metrostation Beurs en de voetgangerstunnel onder de Coolsingel in 1968. 

Maker: (auteur): WIllem (W.) Vermeer
Datering: 1968-01-01 / 1968-01-31
Collectie: Topografie Rotterdam
Nummer: 4202_1968-107
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/FC868C0729D640318B09D28FD2D6FB25
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Voetgangerstunnel bij metrostation Beurs

Tijdvak: Tijd van televisie en computer (1950 - nu)


Omschrijving

Metrostation Beurs

Metrostation Beurs is het belangrijkste metrostation van Rotterdam. Het is namelijk het enige ondergrondse metrostation in Nederland waar 5 metrolijnen uit 2 verschillende richtingen elkaar kruisen. Het station ligt aan zowel de Noord-Zuidlijn als aan de Oost-Westlijn.

Drukste metrostation

Metrostation Beurs is ook het drukste metrostation van Nederland. Metingen uit 2018 geven het aantal van 128.626 reizigers, dagelijks gebruik maken van metrostation Rotterdam Beurs. Dat is inclusief overstappers. 

Wederopbouw

Met de wederopbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog ontstaan er grootse plannen voor het nieuwe Rotterdamse centrum. De Coolsingel moet dé verkeersader door de stad blijven en wordt dus verbreedt. Het drukke Hofplein verandert in een grote rotonde en de Blaak wordt gedempt. Ook worden de treinstations opnieuw ingedeeld. Zo verandert het oude Station Beurs in Station Blaak. Het nieuwe Station Beurs komt dan op de Coolsingel te liggen, of eerder gezegd ónder de Coolsingel.

Opening

Op 9 februari 1968 wordt de Rotterdamse metro (Noord-Zuidlijn, de voormalige Erasmuslijn) geopend door prinses Beatrix. Station Beurs is één van de nieuwe stations die bij de metrolijn hoort. Op 6 mei 1982 wordt ook een station geopend aan de Calandlijn (nu de Oost-Westlijn). Dit station is ondergronds verbonden met station Beurs. Tot eind jaren ‘90 heet dit Station Churchillplein. Nu worden beide stations beschouwd als één geheel, Station Beurs.

Voetgangerstunnel

Met de bouw van het ondergrondse Station Beurs onder het nieuwe kruispunt bij het Churchillplein is er ook een voetgangerstunnel aangelegd. Deze wordt veel gebruikt.

Bron

Drukte op de trappen van het nieuwe metrostation Beurs en de voetgangerstunnel onder de Coolsingel in 1968. 

Maker: (auteur): WIllem (W.) Vermeer
Datering: 1968-01-01 / 1968-01-31
Collectie: Topografie Rotterdam
Nummer: 4202_1968-107
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/FC868C0729D640318B09D28FD2D6FB25

Trefwoorden

20e eeuw
stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
vervoer
wederopbouw
tunnel
transport