Vierleeuwenbrug en het Witte Huis

Home / bronnen / Vierleeuwenbrug en het Witte Huis    |    Terug

Op deze prentbriefkaart uit 1913 is links de Vierleeuwenbrug te zien met slechts enkele voetgangers. De drukke brug op de foto is de Jan Kuitenbrug

Vierleeuwenbrug

De Koningsbrug over de Oudehaven wordt in de volksmond de Vierleeuwenbrug genoemd, vanwege de 4 gebeeldhouwde leeuwen die afkomstig zijn van de afgebroken Hofpoort. De draaibrug is op 24 september 1860 door koning Willem III geopend.

Weet jij waar de leeuwen heen zijn gegaan nadat de Koningsbrug in 1960 is gesloopt?

Witte Huis

Wanneer je het Witte Huis tegenwoordig ziet, kun je bijna niet geloven dat dit de oudste wolkenkrabber van Europa is. Dat woord bestond toen zelfs nog niet. Door het heien van 900 palen in de zachte kleigrond is het naastgelegen pand ingestort. Tevens zijn de kademuren van de Wijnhaven en de Jan Kuitenbrug ontzet geweest.

Het verzamelgebouw van 10 verdiepingen en 2 elektrische liften is naar Amerikaans voorbeeld door architect W. Molenbroek ontworpen in 1897 en opgeleverd op 1 september 1898. Het is een van de weinige gebouwen die na het bombardement op Rotterdam overeind is gebleven.

 

Datering: 1913-01-01 / 1913-12-31
Collectie: Prentbriefkaarten
Nummer: 4029_PBK 2005-734
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/8B9D5FC8C7144CD2AE88892B120E664C
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Vierleeuwenbrug en het Witte Huis

Tijdvak: Tijd van burgers en stoommachines (1800 - 1900)


Omschrijving

Op deze prentbriefkaart uit 1913 is links de Vierleeuwenbrug te zien met slechts enkele voetgangers. De drukke brug op de foto is de Jan Kuitenbrug

Vierleeuwenbrug

De Koningsbrug over de Oudehaven wordt in de volksmond de Vierleeuwenbrug genoemd, vanwege de 4 gebeeldhouwde leeuwen die afkomstig zijn van de afgebroken Hofpoort. De draaibrug is op 24 september 1860 door koning Willem III geopend.

Weet jij waar de leeuwen heen zijn gegaan nadat de Koningsbrug in 1960 is gesloopt?

Witte Huis

Wanneer je het Witte Huis tegenwoordig ziet, kun je bijna niet geloven dat dit de oudste wolkenkrabber van Europa is. Dat woord bestond toen zelfs nog niet. Door het heien van 900 palen in de zachte kleigrond is het naastgelegen pand ingestort. Tevens zijn de kademuren van de Wijnhaven en de Jan Kuitenbrug ontzet geweest.

Het verzamelgebouw van 10 verdiepingen en 2 elektrische liften is naar Amerikaans voorbeeld door architect W. Molenbroek ontworpen in 1897 en opgeleverd op 1 september 1898. Het is een van de weinige gebouwen die na het bombardement op Rotterdam overeind is gebleven.

 

Datering: 1913-01-01 / 1913-12-31
Collectie: Prentbriefkaarten
Nummer: 4029_PBK 2005-734
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/8B9D5FC8C7144CD2AE88892B120E664C

Trefwoorden

bombardement
gebouwen
straatbeelden
Koninklijk Huis
brug

Nuttige websites

museumrotterdam.nl: https://museumrotterdam.nl/collectie/item/40072?itemReturnStart=0&objectrow=4&itemReturnSearch=koningsbrug
De Tijd: godsdienstig-staatkundig dagblad: 11-09-1898: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010546551:mpeg21:a0133
stadsarchief.rotterdam.nl: https://hdl.handle.net/21.12133/99F7DEEFE50746F0B4741228A9D85F22
Rijnmond.nl: Verhalen van Staal en Steen - het Witte Huis: https://www.youtube.com/watch?v=FwE_pSd01Z0
Rotterdams Jaarboekje 1966 (Reeks 07, Jaargang 04, p. 294-297): http://rjb.x-cago.com/GARJB/1966/12/19661231/GARJB-19661231-0327/story.pdf
Algemeen Dagblad: 13-02-1960: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000342036:mpeg21:a00003