Van Rotterdam naar Java met de Rotterdamsche Lloyd

Home / bronnen / Van Rotterdam naar Java met de Rotterdamsche Lloyd    |    Terug

Stoomvaartdienst naar Nederlands-Indië

In 1872 wordt het scheepvaartbedrijf de Rotterdamsche Lloyd uitgebreid met een stoomvaartdienst in Batavia in voormalig Nederlands-Indië. De omslag van zeilschepen naar de stoomvaart wordt volbracht op 15 juni 1883 met de oprichting van de "Stoomboot Reederij Rotterdamsche Lloyd”. Er wordt een zogenaamde brug geslagen tussen het "moederland en koloniën". Zeven aangewezen stoomschepen varen op en neer van Rotterdam naar Java en Sumatra.

Stevige grip

De diensten tussen Rotterdam en Nederlands-Indië zorgen niet alleen voor een goede basis voor de Lloyd, ook voor het fysieke transport van personen en goederen tussen Nederland en Nederlands-Indië. Uiteindelijk ontstaat hierdoor een stevige grip op de kolonie.

Stoomschepen

De komst van de stoomschepen maakt de reis naar Nederlands-Indië ook aanmerkelijk korter. Rond de tijd van dit affiche (1884) duurt een reis van Rotterdam naar Java en andersom ongeveer 35 tot 45 dagen. Het stoomschip (ss) Groningen is het eerste stoomschip dat tussen Rotterdam en Java vaart. Dit gebeurt vanaf 7 februari 1875.

SS Batavia

Op het affiche is het ss Batavia te zien. Dit 2.223 ton wegende schip wordt in 1883 opgeleverd en vaart op en neer van  Rotterdam naar Java met Southampton en Marseille als tussenstops.

Maker: (drukker) Kühn & Benedictus
Datering: 1883-01-01 / 1883-12-31
Collectie: Collectie affiches
Nummer: 4006_G-0000-0083
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/D39FD877AF4D4BA4A685CA3E48EAC2F4

Geschiedenislokaal010

Van Rotterdam naar Java met de Rotterdamsche Lloyd

Tijdvak:


Omschrijving

Stoomvaartdienst naar Nederlands-Indië

In 1872 wordt het scheepvaartbedrijf de Rotterdamsche Lloyd uitgebreid met een stoomvaartdienst in Batavia in voormalig Nederlands-Indië. De omslag van zeilschepen naar de stoomvaart wordt volbracht op 15 juni 1883 met de oprichting van de "Stoomboot Reederij Rotterdamsche Lloyd”. Er wordt een zogenaamde brug geslagen tussen het "moederland en koloniën". Zeven aangewezen stoomschepen varen op en neer van Rotterdam naar Java en Sumatra.

Stevige grip

De diensten tussen Rotterdam en Nederlands-Indië zorgen niet alleen voor een goede basis voor de Lloyd, ook voor het fysieke transport van personen en goederen tussen Nederland en Nederlands-Indië. Uiteindelijk ontstaat hierdoor een stevige grip op de kolonie.

Stoomschepen

De komst van de stoomschepen maakt de reis naar Nederlands-Indië ook aanmerkelijk korter. Rond de tijd van dit affiche (1884) duurt een reis van Rotterdam naar Java en andersom ongeveer 35 tot 45 dagen. Het stoomschip (ss) Groningen is het eerste stoomschip dat tussen Rotterdam en Java vaart. Dit gebeurt vanaf 7 februari 1875.

SS Batavia

Op het affiche is het ss Batavia te zien. Dit 2.223 ton wegende schip wordt in 1883 opgeleverd en vaart op en neer van  Rotterdam naar Java met Southampton en Marseille als tussenstops.

Maker: (drukker) Kühn & Benedictus
Datering: 1883-01-01 / 1883-12-31
Collectie: Collectie affiches
Nummer: 4006_G-0000-0083
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/D39FD877AF4D4BA4A685CA3E48EAC2F4