Tunneltraverse

Home / bronnen / Tunneltraverse    |    Terug

Noord-zuidverbinding

De Tunneltraverse wordt aangelegd eind jaren ‘30 en begin jaren ‘40. Met de opening van de Maastunnel in 1942 is de Tunneltraverse af. Tot 1965 was dit de belangrijkste doorgaande noord-zuidverbinding in het westen van Nederland.

Kenmerken

De traverse wordt naast de verschillende tunnels gekenmerkt door weinig op- en afritten en gescheiden rijbanen en is bijna alleen toegankelijk voor het doorgaande autoverkeer. De Tunneltraverse bestaat uit 2 dubbele rijstroken (elk 6 meter) en heeft een middenberm. De rijstroken zijn gefundeerd op betonnen palen en uitgevoerd in een aantal segmenten van gewapend beton.

Verzamelnaam

De Tunneltraverse is eigenlijk een verzamelnaam voor de noord-zuidroute van het Rotterdamse onderliggende wegennet. Het bestaat uit de volgende wegen: Stadhoudersweg, Statenweg, Henegouwenlaan, 's-Gravendijkwal, Maastunnel, Pleinweg en Vaanweg.

Groot belang

De tunneltraverse blijft van groot belang voor de bereikbaarheid van Rotterdam.

Bron

De foto stamt uit 1947 en toont de tunneltraverse op de 's-Gravendijkwal. Rechts naast het witte pand loopt de Nieuwe Binnenweg met daarnaast de Nieuwe Kerk van Delfshaven op de hoek.

Datering: 1947-06-01 / 1947-06-30
Collectie: Dienst Gemeentewerken / Dienst Gemeentelijke Gebouwen (DGG)
Nummer: 4204_290-1
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/3159090A9A4A4297920E6CFB9C42648B
  Gerelateerde bronnen
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Tunneltraverse

Tijdvak: Tijd van de wereldoorlogen (1900 - 1950)


Omschrijving

Noord-zuidverbinding

De Tunneltraverse wordt aangelegd eind jaren ‘30 en begin jaren ‘40. Met de opening van de Maastunnel in 1942 is de Tunneltraverse af. Tot 1965 was dit de belangrijkste doorgaande noord-zuidverbinding in het westen van Nederland.

Kenmerken

De traverse wordt naast de verschillende tunnels gekenmerkt door weinig op- en afritten en gescheiden rijbanen en is bijna alleen toegankelijk voor het doorgaande autoverkeer. De Tunneltraverse bestaat uit 2 dubbele rijstroken (elk 6 meter) en heeft een middenberm. De rijstroken zijn gefundeerd op betonnen palen en uitgevoerd in een aantal segmenten van gewapend beton.

Verzamelnaam

De Tunneltraverse is eigenlijk een verzamelnaam voor de noord-zuidroute van het Rotterdamse onderliggende wegennet. Het bestaat uit de volgende wegen: Stadhoudersweg, Statenweg, Henegouwenlaan, 's-Gravendijkwal, Maastunnel, Pleinweg en Vaanweg.

Groot belang

De tunneltraverse blijft van groot belang voor de bereikbaarheid van Rotterdam.

Bron

De foto stamt uit 1947 en toont de tunneltraverse op de 's-Gravendijkwal. Rechts naast het witte pand loopt de Nieuwe Binnenweg met daarnaast de Nieuwe Kerk van Delfshaven op de hoek.

Datering: 1947-06-01 / 1947-06-30
Collectie: Dienst Gemeentewerken / Dienst Gemeentelijke Gebouwen (DGG)
Nummer: 4204_290-1
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/3159090A9A4A4297920E6CFB9C42648B

Trefwoorden

20e eeuw
stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
vervoer
tunnel