Situatietekening droogdok bij de haven van Charlois (1877)

Home / bronnen / Situatietekening droogdok bij de haven van Charlois (1877)    |    Terug

Situatietekening

Deze bron toont de situatietekening uit 1877 van een-te-maken droogdok bij Charlois. Tijdens de industriƫle revolutie groeit de scheepvaart-industrie enorm in Rotterdam en droogdokken zijn essentieel voor het onderhoud van schepen.

Droogdokken

Als gevolg ontstaan er in de tweede helft van de 19e eeuw plannen voor de aanleg van droogdokken. Een droogdok is een permanente bouw- en reparatieplaats voor schepen. Met behulp van sluizen en mechanische pompinstallaties kan men de droogdok leegpompen en laten vollopen. Op deze manier kunnen schepen voor reparatie de droogdok invaren. Vervolgens worden ze geheel drooggelegd voor de benodigde reparaties.

De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij

Het scheepswerfbedrijf de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij beschikt in 1925 over 6 droogdokken waarmee ze in het jaar 1926 alleen al 1401 schepen hebben gerepareerd. Dat is een gemiddelde van bijna 4 schepen per dag!

Grondboringen

In de tekening zijn verschillende plaatsen aangegeven waar grondboringen zijn gedaan.

Weet jij waar de allereerste droogdokken gebouwd zijn?

Datering: 1877-12-01 / 1877-12-31
Collectie: Rotondetekeningen
Nummer: 4014_G-141b-1
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Situatietekening droogdok bij de haven van Charlois (1877)

Tijdvak: Tijd van burgers en stoommachines (1800 - 1900)


Omschrijving

Situatietekening

Deze bron toont de situatietekening uit 1877 van een-te-maken droogdok bij Charlois. Tijdens de industriƫle revolutie groeit de scheepvaart-industrie enorm in Rotterdam en droogdokken zijn essentieel voor het onderhoud van schepen.

Droogdokken

Als gevolg ontstaan er in de tweede helft van de 19e eeuw plannen voor de aanleg van droogdokken. Een droogdok is een permanente bouw- en reparatieplaats voor schepen. Met behulp van sluizen en mechanische pompinstallaties kan men de droogdok leegpompen en laten vollopen. Op deze manier kunnen schepen voor reparatie de droogdok invaren. Vervolgens worden ze geheel drooggelegd voor de benodigde reparaties.

De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij

Het scheepswerfbedrijf de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij beschikt in 1925 over 6 droogdokken waarmee ze in het jaar 1926 alleen al 1401 schepen hebben gerepareerd. Dat is een gemiddelde van bijna 4 schepen per dag!

Grondboringen

In de tekening zijn verschillende plaatsen aangegeven waar grondboringen zijn gedaan.

Weet jij waar de allereerste droogdokken gebouwd zijn?

Datering: 1877-12-01 / 1877-12-31
Collectie: Rotondetekeningen
Nummer: 4014_G-141b-1

Trefwoorden

19e eeuw
economie
industralisatie
industriële revolutie
innovatie
stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
haven
scheepvaart