Parkkade

De Parkkade stamt uit de jaren rond 1890 en dankt zijn naam aan het nabijgelegen, nog door tuinarchitect Zochers aangelegde wandelgebied. Om grote stoomschepen extra aanlegplaatsen te bieden bouwt Gemeentewerken in 1894 een 75 meter lange kademuur. Dat gebeurt op aandrang van het scheepvaartbedrijf Hudig & Pieters dat dringend plek nodig heeft voor de vrachtschepen die op Harwich varen. Tot ze in 1932 verhuizen naar de Merwehaven vinden deze schepen hier hun ligplaats.

Verkeer en vervoer

Mede om de bereikbaarheid van Vliegveld Waalhaven te verbeteren brengt de gemeente in 1927 een wagenveer tussen de Parkkade en Charlois in de vaart. Daarmee wordt de Parkkade een schakel in de groeiende verkeersstroom tussen noord en zuid. Eind jaren 30 wordt begonnen met de bouw van de Maastunnel. Als die in 1942 klaar is, houdt de veerdienst op te bestaan. Vanaf dat moment vormen zich op de Parkkade geregeld lange rijen fietsers die via de tunnel naar de andere oever willen. Na de opening van de metrolijn tussen Centraal Station en Zuidplein in 1968 behoren die files grotendeels tot het verleden.

Marineschepen

Ondertussen dient de Parkkade ook nog steeds als ligplaats voor grote schepen, al komen die niet meer zo frequent als in de beginjaren. De meeste vrachtschepen gaan niet verder dan de nieuwe havengebieden in het westen: de Botlek en Europoort. Marineschepen varen vaak wel door naar de stad en meren dan af bij de Parkkade. Het eerste oorlogsschip, de in eigen stad gebouwde rammonitor Zr. Ms. Matador, arriveert al in 1894 bij de kade. Daarna volgen nog talloze andere oorlogsbodems uit binnen- en buitenland die steevast veel nieuwsgierige kijkers trekken. Een van de laatste marineschepen die aan de Parkkade heeft gelegen is het amfibisch transportschip Zr. Ms. Rotterdam voor de Wereldhavendagen in 2019.

 

Weet jij welke vervoersmiddelen tegenwoordig veelvuldig aanwezig zijn op de Parkkade?

Maker: A. Groeneveld
Datering: 1967-06-24 / 1967-06-29
Collectie: Collectie Ary Groeneveld
Nummer: 4121_10234
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/DA3EF4D15D99465EAED73CEB910F148B
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Parkkade

Tijdvak: Tijd van televisie en computer (1950 - nu)


Omschrijving

Parkkade

De Parkkade stamt uit de jaren rond 1890 en dankt zijn naam aan het nabijgelegen, nog door tuinarchitect Zochers aangelegde wandelgebied. Om grote stoomschepen extra aanlegplaatsen te bieden bouwt Gemeentewerken in 1894 een 75 meter lange kademuur. Dat gebeurt op aandrang van het scheepvaartbedrijf Hudig & Pieters dat dringend plek nodig heeft voor de vrachtschepen die op Harwich varen. Tot ze in 1932 verhuizen naar de Merwehaven vinden deze schepen hier hun ligplaats.

Verkeer en vervoer

Mede om de bereikbaarheid van Vliegveld Waalhaven te verbeteren brengt de gemeente in 1927 een wagenveer tussen de Parkkade en Charlois in de vaart. Daarmee wordt de Parkkade een schakel in de groeiende verkeersstroom tussen noord en zuid. Eind jaren 30 wordt begonnen met de bouw van de Maastunnel. Als die in 1942 klaar is, houdt de veerdienst op te bestaan. Vanaf dat moment vormen zich op de Parkkade geregeld lange rijen fietsers die via de tunnel naar de andere oever willen. Na de opening van de metrolijn tussen Centraal Station en Zuidplein in 1968 behoren die files grotendeels tot het verleden.

Marineschepen

Ondertussen dient de Parkkade ook nog steeds als ligplaats voor grote schepen, al komen die niet meer zo frequent als in de beginjaren. De meeste vrachtschepen gaan niet verder dan de nieuwe havengebieden in het westen: de Botlek en Europoort. Marineschepen varen vaak wel door naar de stad en meren dan af bij de Parkkade. Het eerste oorlogsschip, de in eigen stad gebouwde rammonitor Zr. Ms. Matador, arriveert al in 1894 bij de kade. Daarna volgen nog talloze andere oorlogsbodems uit binnen- en buitenland die steevast veel nieuwsgierige kijkers trekken. Een van de laatste marineschepen die aan de Parkkade heeft gelegen is het amfibisch transportschip Zr. Ms. Rotterdam voor de Wereldhavendagen in 2019.

 

Weet jij welke vervoersmiddelen tegenwoordig veelvuldig aanwezig zijn op de Parkkade?

Maker: A. Groeneveld
Datering: 1967-06-24 / 1967-06-29
Collectie: Collectie Ary Groeneveld
Nummer: 4121_10234
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/DA3EF4D15D99465EAED73CEB910F148B

Trefwoorden

stadsuitbreiding
straatbeelden
wereldeconomie
haven
scheepvaart

Nuttige websites

Gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling: 24-06-1967: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569021:mpeg21:a0030
Rijnmond.nl: 13-04-2021: https://rtvr.nl/LF7v