Maastunnel

Home / bronnen / Maastunnel    |    Terug

Bron

De foto is gemaakt op 28 augustus 1940 en toont hoe de bouw aan de Maastunnel in volle gang is.

Een brug of een tunnel?

Sinds het begin van de 20e eeuw worden er al discussies gevoerd over de verbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid. Iedereen is het eens over dat er een verbetering plaats moet vinden, maar niet op welke manier dat moet gebeuren. Door het toenemende autoverkeer ontstaan er steeds grotere files voor de Koningsbrug en de Willemsbrug over de Nieuwe Maas. Zelfs de pont, ook wel wagenveer genoemd, is niet genoeg. Er moet een nieuwe oplossing komen. Uiteindelijk wordt er besloten een tunnel tussen Noord en Zuid te bouwen. Het blijkt namelijk vooral financieel aantrekkelijker om een tunnel aan te leggen in plaats van een brug. Met de ontwikkeling van moderne vrachtschepen zou een brug namelijk minimaal 60 meter hoog moeten worden.

De bouw en opening

De bouw van de Maastunnel begint in 1937 naar ontwerp van architecten J.P. van Bruggen en Ad van der Steur. Op 14 februari 1942, tijdens de Tweede Wereldoorlog, wordt hij geopend. Dit gebeurt zonder echte ceremonie of viering. Tijdens de oorlog wil men er geen Nazi feest van maken.

Afgezonken tunnel

Met de voltooing in 1942 is de Maastunnel de eerste afgezonken tunnel in Nederland. Afgezonken tunnels worden op een speciale manier gebouwd, namelijk volgens de afzinkmethode. De delen van de tunnel worden apart gebouwd in een droogdok. Wanneer de delen klaar zijn worden ze naar de locatie gesleept en afgezonken. Later wordt deze methode voor vele andere bruggen in Nederland gebruikt.

Eigenschappen

De totale lengte van de tunnel is 1373 meter. De doorgang is 3,90 meter hoog. De tunnel bestaat uit 4 buizen. 2 voor autoverkeer, 1 voor fietsers, en 1 voor voetgangers.

Gebruik

Na de Tweede Wereldoorlog neemt het gebruik van de Maastunnel flink toe. Nu rijden er naar schatting 75.000 auto's en 4.000 fietsers door de buizen van de Maastunnel. Daarmee kan het belang van de tunnel niet onderschat worden.

Renovatie

Na 75 jaren intensief gebruik wordt er besloten de brug te renoveren. Op 13 juli 2017 begint de renovatie van de Maastunnel. Voor het verkeer blijft de tunnel uiteindelijk van 3 juli 2017 tot 18 augustus 2019 gesloten. Met de afronding van de renovatie wordt er op 5 oktober 2019 een feestelijke heropening gehouden. Daarbij wordt ook bekend gemaakt dat de Maastunnel officieel een Rijksmonument is geworden.

Belang

Elke Rotterdammer kent de Maastunnel. In de loop der jaren is hij uitgegroeid tot een onmiskenbaar stukje Rotterdam en een belangrijke verbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid. Sommigen beweren zelfs dat de Maastunnel deel uitmaakt van het DNA van Rotterdam. Maar of de tunnel van noord naar zuid loopt of van zuid naar noord is maar net hoe je het bekijkt. Wat denk jij?

Documentaire

RTV Rijnmond maakte in oktober 2019 een mooie documentaire over de Maastunnel na de volbrachte renovatie: https://www.youtube.com/watch?v=ZwbWXF4AEtI&ab_channel=Rijnmond

Maker: Anoniem
Datering: 1940-08-26
Collectie: Topografie Rotterdam
Nummer: 4202_X-11-153-01
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/79A0F0F4DA844BCEA45BEF802C5E1F4C
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Maastunnel

Tijdvak: Tijd van de wereldoorlogen (1900 - 1950)


Omschrijving

Bron

De foto is gemaakt op 28 augustus 1940 en toont hoe de bouw aan de Maastunnel in volle gang is.

Een brug of een tunnel?

Sinds het begin van de 20e eeuw worden er al discussies gevoerd over de verbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid. Iedereen is het eens over dat er een verbetering plaats moet vinden, maar niet op welke manier dat moet gebeuren. Door het toenemende autoverkeer ontstaan er steeds grotere files voor de Koningsbrug en de Willemsbrug over de Nieuwe Maas. Zelfs de pont, ook wel wagenveer genoemd, is niet genoeg. Er moet een nieuwe oplossing komen. Uiteindelijk wordt er besloten een tunnel tussen Noord en Zuid te bouwen. Het blijkt namelijk vooral financieel aantrekkelijker om een tunnel aan te leggen in plaats van een brug. Met de ontwikkeling van moderne vrachtschepen zou een brug namelijk minimaal 60 meter hoog moeten worden.

De bouw en opening

De bouw van de Maastunnel begint in 1937 naar ontwerp van architecten J.P. van Bruggen en Ad van der Steur. Op 14 februari 1942, tijdens de Tweede Wereldoorlog, wordt hij geopend. Dit gebeurt zonder echte ceremonie of viering. Tijdens de oorlog wil men er geen Nazi feest van maken.

Afgezonken tunnel

Met de voltooing in 1942 is de Maastunnel de eerste afgezonken tunnel in Nederland. Afgezonken tunnels worden op een speciale manier gebouwd, namelijk volgens de afzinkmethode. De delen van de tunnel worden apart gebouwd in een droogdok. Wanneer de delen klaar zijn worden ze naar de locatie gesleept en afgezonken. Later wordt deze methode voor vele andere bruggen in Nederland gebruikt.

Eigenschappen

De totale lengte van de tunnel is 1373 meter. De doorgang is 3,90 meter hoog. De tunnel bestaat uit 4 buizen. 2 voor autoverkeer, 1 voor fietsers, en 1 voor voetgangers.

Gebruik

Na de Tweede Wereldoorlog neemt het gebruik van de Maastunnel flink toe. Nu rijden er naar schatting 75.000 auto's en 4.000 fietsers door de buizen van de Maastunnel. Daarmee kan het belang van de tunnel niet onderschat worden.

Renovatie

Na 75 jaren intensief gebruik wordt er besloten de brug te renoveren. Op 13 juli 2017 begint de renovatie van de Maastunnel. Voor het verkeer blijft de tunnel uiteindelijk van 3 juli 2017 tot 18 augustus 2019 gesloten. Met de afronding van de renovatie wordt er op 5 oktober 2019 een feestelijke heropening gehouden. Daarbij wordt ook bekend gemaakt dat de Maastunnel officieel een Rijksmonument is geworden.

Belang

Elke Rotterdammer kent de Maastunnel. In de loop der jaren is hij uitgegroeid tot een onmiskenbaar stukje Rotterdam en een belangrijke verbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid. Sommigen beweren zelfs dat de Maastunnel deel uitmaakt van het DNA van Rotterdam. Maar of de tunnel van noord naar zuid loopt of van zuid naar noord is maar net hoe je het bekijkt. Wat denk jij?

Documentaire

RTV Rijnmond maakte in oktober 2019 een mooie documentaire over de Maastunnel na de volbrachte renovatie: https://www.youtube.com/watch?v=ZwbWXF4AEtI&ab_channel=Rijnmond

Maker: Anoniem
Datering: 1940-08-26
Collectie: Topografie Rotterdam
Nummer: 4202_X-11-153-01
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/79A0F0F4DA844BCEA45BEF802C5E1F4C

Trefwoorden

20e eeuw
bezetting
stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
Tweede Wereldoorlog
vervoer
tunnel