Eerste Willemsbrug en spoorbrug over de Nieuwe Maas

Home / bronnen / Eerste Willemsbrug en spoorbrug over de Nieuwe Maas    |    Terug

Bron

Kort voor 1900, midden op de dag gefotografeerd.

Eerste Willemsbrug en spoorbrug

De bijzondere rode Willemsbrug die we tegenwoordig hebben, is niet de eerste Willemsbrug. In 1878 wordt de eerste Willemsbrug geopend (links op de foto). De brug is vernoemd naar Koning Willem III en is ontworpen door C.B. van der Tak. Naast deze brug ligt de spoorbrug (rechts op de foto), die een stuk hoger boven de Maas ligt. Omdat de oude Willemsbrug zo laag ligt, wijken veel schepen uit naar de Koninginnebrug over de Koningshaven bij het Noordereiland.

De Willemsbrug vormt de verbinding met Rotterdam-Zuid

In 1904 passeren elke dag zo'n 70.000 mensen en ruim 4.000 sleperswagens (grote vrachtwagens getrokken door paarden) over de brug. Op dat moment zijn er nog geen andere bruggen over of tunnels onder de Maas.

Maker: (uitgever) Yendor Editions
Datering: 1893-01-01 / 1897-12-31
Collectie: Prentbriefkaarten verzameld door het Stadsarchief Rotterdam
Nummer: 4029_PBK-1991-97
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/577A8E17BEE945A8819FB5A322732EAC
  Gerelateerde bronnen
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Eerste Willemsbrug en spoorbrug over de Nieuwe Maas

Tijdvak: Tijd van burgers en stoommachines (1800 - 1900)


Omschrijving

Bron

Kort voor 1900, midden op de dag gefotografeerd.

Eerste Willemsbrug en spoorbrug

De bijzondere rode Willemsbrug die we tegenwoordig hebben, is niet de eerste Willemsbrug. In 1878 wordt de eerste Willemsbrug geopend (links op de foto). De brug is vernoemd naar Koning Willem III en is ontworpen door C.B. van der Tak. Naast deze brug ligt de spoorbrug (rechts op de foto), die een stuk hoger boven de Maas ligt. Omdat de oude Willemsbrug zo laag ligt, wijken veel schepen uit naar de Koninginnebrug over de Koningshaven bij het Noordereiland.

De Willemsbrug vormt de verbinding met Rotterdam-Zuid

In 1904 passeren elke dag zo'n 70.000 mensen en ruim 4.000 sleperswagens (grote vrachtwagens getrokken door paarden) over de brug. Op dat moment zijn er nog geen andere bruggen over of tunnels onder de Maas.

Maker: (uitgever) Yendor Editions
Datering: 1893-01-01 / 1897-12-31
Collectie: Prentbriefkaarten verzameld door het Stadsarchief Rotterdam
Nummer: 4029_PBK-1991-97
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/577A8E17BEE945A8819FB5A322732EAC

Trefwoorden

stadsontwikkeling
stadsuitbreiding
stadsvernieuwing
brug
spoorwegen