De Dinteldyk: Het eerste motorschip van de HAL

Home / bronnen / De Dinteldyk: Het eerste motorschip van de HAL    |    Terug

Het eerste motorschip

In 1922 wordt het eerste motorschip in gebruik genomen door de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd: De M.S. Dinteldyk. Voor 1920 vaart men voornamelijk alleen met zeilschepen en stoomboten. Vanaf 1922 worden de commerciële vloten echter in rap tempo met motorschepen uitgebreid.

In dienst voor de HAL

De M.S. Dinteldyk is gemaakt door de Engelse rederij Harland & Wolff Ltd. Daarna wordt ze overgedragen aan de Lloyd. Het motorschip maakt haar eerste tocht op 27 februari 1922 van Rotterdam naar San Francisco voor de Holland-Amerika Lijn (HAL). Deze route blijft zij varen gedurende haar hele diensttijd.

Beschadigd

Op 10 mei 1940 ligt het schip in de Rijnhaven te Rotterdam en vat het vlam. Dit is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een van de Duitse brandbommen. Om de brand te blussen laat men het ruim vol met water lopen. Het schip blijkt echter zo erg beschadigd te zijn dat de Duitsers haar niet kunnen gebruiken. De Duitsers beslissen vervolgens de M.S. Dinteldyk als blokschip te gebruiken. Het schip wordt tot zinken gebracht op 23 september 1944 in de Nieuwe Waterweg boven de Maassluis. 

Schroot

Na de oorlog in 1946 breekt het schip bij een bergingspoging in tweeën en worden de overblijfselen in mei en juni van 1947 tot schroot verwerkt.

De bron

Op de foto is de M.S. Dinteldyk op de achtegrond te zien, liggend in de Rijnhaven in 1940 enkele maanden na het Duitse bombardement.

Wat is een blokschip eigenlijk precies?

Datering: 1940-08-08 / 1940-08-31
Collectie: Fotocollectie algemeen deel 1
Nummer: 4100_2004-495-7
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

De Dinteldyk: Het eerste motorschip van de HAL

Tijdvak: Tijd van de wereldoorlogen (1900 - 1950)


Omschrijving

Het eerste motorschip

In 1922 wordt het eerste motorschip in gebruik genomen door de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd: De M.S. Dinteldyk. Voor 1920 vaart men voornamelijk alleen met zeilschepen en stoomboten. Vanaf 1922 worden de commerciële vloten echter in rap tempo met motorschepen uitgebreid.

In dienst voor de HAL

De M.S. Dinteldyk is gemaakt door de Engelse rederij Harland & Wolff Ltd. Daarna wordt ze overgedragen aan de Lloyd. Het motorschip maakt haar eerste tocht op 27 februari 1922 van Rotterdam naar San Francisco voor de Holland-Amerika Lijn (HAL). Deze route blijft zij varen gedurende haar hele diensttijd.

Beschadigd

Op 10 mei 1940 ligt het schip in de Rijnhaven te Rotterdam en vat het vlam. Dit is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een van de Duitse brandbommen. Om de brand te blussen laat men het ruim vol met water lopen. Het schip blijkt echter zo erg beschadigd te zijn dat de Duitsers haar niet kunnen gebruiken. De Duitsers beslissen vervolgens de M.S. Dinteldyk als blokschip te gebruiken. Het schip wordt tot zinken gebracht op 23 september 1944 in de Nieuwe Waterweg boven de Maassluis. 

Schroot

Na de oorlog in 1946 breekt het schip bij een bergingspoging in tweeën en worden de overblijfselen in mei en juni van 1947 tot schroot verwerkt.

De bron

Op de foto is de M.S. Dinteldyk op de achtegrond te zien, liggend in de Rijnhaven in 1940 enkele maanden na het Duitse bombardement.

Wat is een blokschip eigenlijk precies?

Datering: 1940-08-08 / 1940-08-31
Collectie: Fotocollectie algemeen deel 1
Nummer: 4100_2004-495-7

Trefwoorden

20e eeuw
bombardement
stadsbrand
Tweede Wereldoorlog
wereldoorlog
haven
vervoer
scheepvaart
Holland-Amerika Lijn