Bouw van de Coolsingel

Home / bronnen / Bouw van de Coolsingel    |    Terug

Molen De Hoop

Tot de 19e eeuw vormen molens een vertrouwd beeld in het landschap. Ze staan in de polders om het water op peil te houden. Maar ook bij dorpen en steden: Rotterdam telt er rond 1825 negen. De meeste zijn in gebruik om graan te malen. Dat geldt ook voor de in 1736 gebouwde De Hoop aan de Coolvest. Als de stoommachine zijn intrede doet, verliezen veel windmolens hun functie en worden afgebroken. De Hoop blijft echter in bedrijf. Rond 1900 is de molen nog altijd de blikvanger in het westelijk gedeelte van de stad. Het siert talloze ansichtkaarten uit deze jaren.

Verkeersboulevard Coolsingel 

Na de eeuwwisseling wordt de oude korenmolen niettemin steeds meer een sta-in-de-weg. Burgemeester A.R. Zimmerman wil de Coolsingel omtoveren in een verkeersboulevard van grootstedelijke allure en in dat plan is geen ruimte voor een antieke molen. Als burgemeester en wethouders begin 1920 voorstellen De Hoop tegen de vlakte te gooien, krijgen ze nauwelijks tegengas. Alleen het communistische raadslid Willem van Ravesteyn tekent protest aan: “Er is misschien geen stad die fraaier is geweest dan Rotterdam en die op meer hopelooze wijze is bedorven”.

Protest

In de raad heeft Van Ravesteyn weinig medestanders, daarbuiten des te meer. In brieven aan de krant roepen Rotterdammers hun bestuurders op de molen alsnog te sparen. Andere briefschrijvers geven vooral uiting aan hun woede. Een van hen laat zich inspireren tot een protestlied op de melodie van Slaap kindje, slaap:

 

Ach, molen, ach!

Nu leef je bij den dag.

Je wordt ons weldra afgeroofd

Voor 'n boulevard, die niets belooft,

Ach, molen, ach!

 

Het mag allemaal niet baten. Eind mei wordt een hek geplaatst rond de korenmolen. Kort daarna begint de sloop. Eerst de wieken en de kap, daarna de rest. Steen voor steen. Een paar maanden later is Rotterdam een icoon armer.

 

Op 10 april 2021 is de geheel opgeknapte stadsboulevard officieel heropend.

Datering: 1910-01-01 / 1922-01-01
Collectie: Collectie C. Vreedenburgh
Nummer: 4150_2007-2552-01
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/F231075407D94DC2BC05F00142A51A0B
  Onderdeel van thema's

Geschiedenislokaal010

Bouw van de Coolsingel

Tijdvak: Tijd van de wereldoorlogen (1900 - 1950)


Omschrijving

Molen De Hoop

Tot de 19e eeuw vormen molens een vertrouwd beeld in het landschap. Ze staan in de polders om het water op peil te houden. Maar ook bij dorpen en steden: Rotterdam telt er rond 1825 negen. De meeste zijn in gebruik om graan te malen. Dat geldt ook voor de in 1736 gebouwde De Hoop aan de Coolvest. Als de stoommachine zijn intrede doet, verliezen veel windmolens hun functie en worden afgebroken. De Hoop blijft echter in bedrijf. Rond 1900 is de molen nog altijd de blikvanger in het westelijk gedeelte van de stad. Het siert talloze ansichtkaarten uit deze jaren.

Verkeersboulevard Coolsingel 

Na de eeuwwisseling wordt de oude korenmolen niettemin steeds meer een sta-in-de-weg. Burgemeester A.R. Zimmerman wil de Coolsingel omtoveren in een verkeersboulevard van grootstedelijke allure en in dat plan is geen ruimte voor een antieke molen. Als burgemeester en wethouders begin 1920 voorstellen De Hoop tegen de vlakte te gooien, krijgen ze nauwelijks tegengas. Alleen het communistische raadslid Willem van Ravesteyn tekent protest aan: “Er is misschien geen stad die fraaier is geweest dan Rotterdam en die op meer hopelooze wijze is bedorven”.

Protest

In de raad heeft Van Ravesteyn weinig medestanders, daarbuiten des te meer. In brieven aan de krant roepen Rotterdammers hun bestuurders op de molen alsnog te sparen. Andere briefschrijvers geven vooral uiting aan hun woede. Een van hen laat zich inspireren tot een protestlied op de melodie van Slaap kindje, slaap:

 

Ach, molen, ach!

Nu leef je bij den dag.

Je wordt ons weldra afgeroofd

Voor 'n boulevard, die niets belooft,

Ach, molen, ach!

 

Het mag allemaal niet baten. Eind mei wordt een hek geplaatst rond de korenmolen. Kort daarna begint de sloop. Eerst de wieken en de kap, daarna de rest. Steen voor steen. Een paar maanden later is Rotterdam een icoon armer.

 

Op 10 april 2021 is de geheel opgeknapte stadsboulevard officieel heropend.

Datering: 1910-01-01 / 1922-01-01
Collectie: Collectie C. Vreedenburgh
Nummer: 4150_2007-2552-01
Link: https://hdl.handle.net/21.12133/F231075407D94DC2BC05F00142A51A0B

Trefwoorden

ambacht
gebouwen
stadsuitbreiding
straatbeelden

Nuttige websites

Rotterdamsch nieuwsblad: 16-05-1913: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010222458:mpeg21:a0060
De nieuwe courant: 19-03-1920: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB15:000744132:mpeg21:a00009
Rotterdamsch nieuwsblad: 12-04-1920: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010493617:mpeg21:a0108
Nieuwe Rotterdamsche Courant: 29-05-1923: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010026602:mpeg21:a0011
Rijnmond.nl: 09-04-2021: https://rtvr.nl/TEGR
Rijnmond.nl: 10-04-2021: https://rtvr.nl/rawo